Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY TRZYLATKA

Rozwój psychofizyczny trzylatka

 

Rozwój społeczny i emocjonalny

  • Bawi się z innymi dziećmi +
  • Dzieli się z innymi +
  • Jest nastawiony na współpracę+
  • Zawiera przyjaźnie+
  • Słucha i wykonuje polecenia +
  • Lubi słuchać historii na swój temat
  • Upewnia się, czy jest kochany przez rodziców
  • Lubi zabawy w dom, rodzinę
  • Rozróżnia płcie
  • Potrafi opowiedzieć o problemie +
  • Okazuje miłość bliskim
  • Boi się ciemności, samotności,
  • Czasami adoruje jednego z rodziców
  • Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
  • Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
  • Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu „ kochasz mnie jeszcze?”

 

Rozwój fizyczny i motoryczny

  • Sam myje ząbki
  • Sam je
  • Samodzielnie myje ręce
  • Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka
  • Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
  • Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych)
  • Wkłada buty
  • Rysuje kwadraty i koła +
  • Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
  • Chodzi na paluszkach +
  • Skacze na 1 nodze +
  • Przez chwilę stoi na jednej nodze +
  • Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw +
  • Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie +
  • Kopie i rzuca piłkę +
  • Jeździ na 3 kołowym rowerku

 

 Rozwój intelektualny

  • Sprawnie posługuje się mową
  • Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
  • Ma bogatą wyobraźnię. Może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
  • Coraz więcej zapamiętuje
  • Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji , a nie o działanie
  • Uczy się rozwiązywać problemy
  • Chętnie słucha bajek, opowiadań
  • Zna kilka wierszyków i piosenek +
  • Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę +
  • Czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
  • Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
  • Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne +
  • Zna imię swojego przyjaciela +
  • Nazywa podstawowe kolory
  • Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości+
  • Układa proste puzzle
  • Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
  • Potrafi powiedzieć , jak się nazywa i ile ma lat
  • Obserwuje
  • W tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów

 

Jedzenie
W wieku trzech lat dziecko zaczyna jeść posiłki zbliżone do twoich. Ważne żeby dostawało je o stałych porach. Chociaż trzylatek wydaje nam się już bardzo samodzielny nie przeceniajmy jego możliwości. Nadal pamiętaj żeby podawać małe porcje i małe kawałki, łatwe do nabrania na sztućce.

 

Jak możesz pomóc swojemu dziecku. 

  • Dziecko w tym wieku potrzebuje z twojej strony dużo wsparcia. Nie zapominaj o okazywaniu uczuć i zapewnianiu o twojej miłości
  • Rozwijaj samodzielność dziecka, pozwól mu się wykazywać
  • W wieku trzech lat dzieci u rozwija się zainteresowanie językiem. Zadawaj dziecku dużo pytań i słuchaj jego odpowiedzi. Odpowiadaj na zadawane pytania.Wprowadzaj nowe słowa.
  • Mów zawsze poprawnie, nie naśladuj „dziecinnej” mowy swojego dziecka (mowa dorosłego ma być wzorem).
  • Jeśli potrzebujesz zmotywować trzylatka używaj słów: mógłbyś, zgadnij, pomóż.
  • Pamiętaj, że dziecku sprawią przyjemność historie typu „ Kiedy byłeś małym dzidziusiem”.
  • Wspólnie uczcie się liczyć. Wykorzystujcie do tego laki, samochodziki, ciasteczka, itp. Pamiętaj, że chodzi o zabawę w naukę.
  • Czytajcie książki. Proś dziecko żeby samo opowiedziało ci przeczytaną historię.
  • Ucz dziecko, jak się nazywa.
  • uczcie się prostych piosenek
  • Bawcie się w teatrzyk, zachęcaj dziecko do opowiadania różnych historii
  • Wprowadź drobne obowiązki, wprowadzaj zasady.

Propozycje zabaw
Trzylatek ma już dość sprawne rączki, które z chęcią próbują naklejać nalepki w odpowiednich miejscach w książeczce, ale także z zapałem będą miętosić plastelinę lub ciastolinę.

Połóż na podłodze arkusz szarego papieru, na którym położy się dziecko, a następnie ty obrysuj jego kształt. Wspólnie go wytnijcie, a dziecko niech spróbuje dorysować usta, nos i oczy, a także ubranie – to, które ma na sobie, a może wymyślny strój kosmonauty lub księżniczki? A może odwrócić role i niech dziecko obrysowuje mamę lub tatę...

Możecie też przygotować z papieru rybki, pokolorować je, a następnie do każdej z nich przyczepić zwykły spinacz biurowy. Teraz jeszcze tylko patyk z grubą nitką oraz magnesem na końcu i już można wędkować.

Twoje dziecko ma już duży zasób słów, dlatego z przyjemnością weźmie udział w zabawie w nazywanie. Zabawa jest prosta: pokazując na przedmioty w waszym domu lub w książce z obrazkami, powiedz „to jest stół, a to...” i zawieś głos – dziecko dokończy wypowiedź. Jeśli od czasu do czasu się pomylisz, z radością cię poprawi! Zabawa może mieć różne warianty: sprawdzające znajomość kolorów, kształtów czy zastosowania danych przedmiotów. 

Pamiętaj, że każde dziecko ma swój indywidualny tok rozwoju!