Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY CZTEROLATKA

Rozwój 4-latka

 

Ogólna sprawność ruchowa

  • Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
  • Ustawia się w parach, kole, rzędzie, gromadce, rozsypce.
  • Wspina się na drabinki oraz różne sprzęty.
  • Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki.
  • Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce.
  • Rzuca piłką.

 

 Samodzielność

  • Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne.
  • Potrafi wytrzeć sobie nos.
  • Prawidłowo posługuje się sztućcami.
  • Samodzielnie myje ręce.
  • Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków.
  • Ubiera samodzielnie podstawową garderobę.

 

 Dojrzałość społeczna

  • Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami.
  • Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych.
  • Szybko reaguje na polecenia nauczycielki.
  • Przewodzi zabawie.
  • Przestrzega zawartych umów.
  • Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.

 

 Sprawność manualna

  • Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach.
  • Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami.
  • Rysuje prosty dom, postać człowieka.

 

Rozwój mowy i myślenia

  • Prawidłowo wymawia wyrazy.
  • Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Potrafi uważnie słuchać opowiadań.
  • Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności.
  • Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach.
  • Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się  minimum z 2 części