Jak ułatwić dziecku start w przedszkolu
Jak ułatwić dziecku start w przedszkolu?
Dla wielu dzieci pierwsze kontakty z przedszkolem są źródłem przykrych napięć emocjonalnych, utrudniających im przystosowanie. Jednak przedszkole jest właściwym środowiskiem do uczenia życia w społeczności. Dziecko szybciej się do niego adaptuje i zniesie niedogodności, gdy będzie go postrzegało jako bezpieczne i atrakcyjne dla siebie i swoich rodziców. W tym celu należy:
- wytworzyć w dziecku pozytywne nastawienie,
- rozbudzić ciekawość, zainteresowanie, wręcz sprowokować radosne oczekiwanie na pobyt w przedszkolu,
- nie mówić: tam w przedszkolu to dopiero...,
- rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu,
- opowiadać o swoich pierwszych chwilach w przedszkolu,
- w miarę możliwości odbierać dziecko wcześniej,
- zapewnić dziecku ubranie na zmianę,
- w razie przygody nie wyciągać konsekwencji,
- ubierać dziecko wygodnie,
- pozwalać się dziecku pobrudzić,
- promować samodzielność dziecka, pracować nad nią,
- ujednolicać działania dom - przedszkole, aby dziecku łatwiej było przystosować się do nowej rzeczywistości,
- nigdy nie straszyć dziecka przedszkolem!,
- stosować w przedszkolu krótkie pożegnanie,
- pozwalać dziecku zabrać cząstkę domu do przedszkola (np. przytulankę),
- wdrażać dziecko do przestrzegania umów i zasad,
- przyzwyczajać je do samoobsługi, pozwalamy dziecku samemu załatwić potrzeby fizjologiczne, myć ręce, ubierać się,
- nie okazywać dziecku własnych rozterek, zostawiając je w przedszkolu,
- oduczać dzieci od smoczków i butelek - nie przynosimy ich do przedszkola,
- nie mówić do dziecka spieszczając wyrazy - dostarczamy poprawnych wzorców mowy,
- prowokować do mówienia,
- wszystkie ubrania dziecka w przedszkolu powinny być oznakowane, kapcie (pełne), buty - nie sznurowane (takie aby dziecko samodzielnie mogło je włożyć),
- nie zakładać szelek, zmyślnych pasków itp. części garderoby znacznie utrudniających dziecku rozebranie się,
- przy zakupie garderoby warto wziąć pod uwagę wygodę i łatwiejsze w pielęgnacji rzeczy (zaoszczędzą sobie rodzice pracy i zdenerwowania, a dzieci presji, ponieważ w zabawie trzeba się móc czasem pobrudzić),
- przekazać nauczycielowi słabe i mocne strony waszego dziecka, wykazywać zainteresowanie rozwojem dziecka,
- istotna jest wiara rodziców w celowość posyłania swojego dziecka do przedszkola - jako naturalny etap rozwoju,
- nie komentować w obecności dziecka jego zachowania w przedszkolu i postępowania nauczyciela (wszelkie kontrowersje załatwiaj bez jego obecności).
Pełna zrozumienia otwarta postawa wobec waszego dziecka i miejsca, w którym przebywa, dobry przepływ informacji między wami a przedszkolem oraz ostrożność w formułowaniu wszelkich sądów związanych z placówką to trzy filary powodzenia w przystosowaniu.