Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Jak ułatwić dziecku start w przedszkolu

Jak ułatwić dziecku start w przedszkolu?

Dla wielu dzieci pierwsze kontakty z przedszkolem są źródłem przykrych napięć emocjonalnych, utrudniających im przystosowanie. Jednak przedszkole jest właściwym środowiskiem do uczenia życia w społeczności. Dziecko szybciej się do niego adaptuje i zniesie niedogodności, gdy będzie go postrzegało jako bezpieczne i atrakcyjne dla siebie i swoich rodziców. W tym celu należy:

  • wytworzyć w dziecku pozytywne nastawienie,
  • rozbudzić ciekawość, zainteresowanie, wręcz sprowokować radosne oczekiwanie na pobyt w przedszkolu,
  • nie mówić: tam w przedszkolu to dopiero...,
  • rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu,
  • opowiadać o swoich pierwszych chwilach w przedszkolu,
  • w miarę możliwości odbierać dziecko wcześniej,
  • zapewnić dziecku ubranie na zmianę,
  • w razie przygody nie wyciągać konsekwencji,
  • ubierać dziecko wygodnie,
  • pozwalać się dziecku pobrudzić,
  • promować samodzielność dziecka, pracować nad nią,
  • ujednolicać działania dom - przedszkole, aby dziecku łatwiej było przystosować się do nowej rzeczywistości,
  • nigdy nie straszyć dziecka przedszkolem!,
  • stosować w przedszkolu krótkie pożegnanie,
  • pozwalać dziecku zabrać cząstkę domu do przedszkola (np. przytulankę),
  • wdrażać dziecko do przestrzegania umów i zasad,
  • przyzwyczajać je do samoobsługi, pozwalamy dziecku samemu załatwić potrzeby fizjologiczne, myć ręce, ubierać się,
  • nie okazywać dziecku własnych rozterek, zostawiając je w przedszkolu,
  • oduczać dzieci od smoczków i butelek - nie przynosimy ich do przedszkola,
  • nie mówić do dziecka spieszczając wyrazy - dostarczamy poprawnych wzorców mowy,
  • prowokować do mówienia,
  • wszystkie ubrania dziecka w przedszkolu powinny być oznakowane, kapcie (pełne), buty - nie sznurowane (takie aby dziecko samodzielnie mogło je włożyć),
  • nie zakładać szelek, zmyślnych pasków itp. części garderoby znacznie utrudniających dziecku rozebranie się,
  • przy zakupie garderoby warto wziąć pod uwagę wygodę i łatwiejsze w pielęgnacji rzeczy (zaoszczędzą sobie rodzice pracy i zdenerwowania, a dzieci presji, ponieważ w zabawie trzeba się móc czasem pobrudzić),
  • przekazać nauczycielowi słabe i mocne strony waszego dziecka, wykazywać zainteresowanie rozwojem dziecka,
  • istotna jest wiara rodziców w celowość posyłania swojego dziecka do przedszkola - jako naturalny etap rozwoju,
  • nie komentować w obecności dziecka jego zachowania w przedszkolu i postępowania nauczyciela (wszelkie kontrowersje załatwiaj bez jego obecności).

Pełna zrozumienia otwarta postawa wobec waszego dziecka i miejsca, w którym przebywa, dobry przepływ informacji między wami a przedszkolem oraz ostrożność w formułowaniu wszelkich sądów związanych z placówką to trzy filary powodzenia w przystosowaniu.